Preliminär Provtur

Efter att ha kämpat en del med argument för och emot att pytsa antipunkteringssörja i däcken, bestämde jag mig slutligen för att göra det. Till nackdelarna hör att däcken riskerar att gegga igen med tiden, samt att jag måste ha med mig en minipump, eftersom instruktionerna för sörjan gör tummen ner åt uppblåsning m.h.a. koldioxidpatroner. Till fördelarna hör att jag slipper skaffa något reservdäck, samt att jag inte behöver slita mitt hår över att reparera några tubdäck.

Idag infann sig ett tidsfönster i det utlovade regnet, så jag pumpade däcken till 1 MPa övertryck, drog på mig lite lagom många cykelplagg för att se hjälpligt trovärdig ut, och tryckte ner kameran i en av fickorna på ryggen. Det blev samma minikringla som vid första provturen, men den här gången tycktes ekrarna blixtra extra hypnotiskt.

I upphetsningen glömde jag att tänka på att ventilerna skall vara längst ner när man fotograferar en parkerad cykel. Däremot slog det mig att jag gjort misstaget att montera däcken så att tillverkarens färggranna loggor hamnar på baksidan. Den finessen får jag tänka på nästa gång jag limmar tubdäck.

Cykeln är redo att användas, men en del småsaker återstår alltjämt:

  • Pumpen eller ramen kanske skall förses med något litet slitageskydd, så att pumpen inte gnager på lacken när den sitter i ramen.
  • Sadelstolpen känns fortfarande som en hopplös skönhetsfläck. Den borde på sikt ersättas av något som ser lite mera tidstypiskt ut, t.ex. den modellen jag nämnde i ett tidigare inlägg.
  • Det känns nästan nödvändigt att jaga rätt på ett par passande skor. Jag har inga som funkar tillsammans med råttfällorna, utan att de samtidigt få mig att se ut som en cykeltjuv.
  • Trycka in mer fett i hjullagren. Den beställda fettsprutan skall komma i mitten av augusti.
  • Raka bena?

Som en följd av att cykeln är m.e.m. färdigrenoverad, kommer det att bli allt glesare mellan inläggen här. Jag hoppas att alla läsare som hållit ut såhär långt tycker att resan var mödan värd. Ni har säkert bättre saker att ta itu med nu.

Vad väntar ni på?