Sista Kryssen

Efter blamagen med lindningen på vänstra delen av styret, återstod egentligen mest rutinjobb. Då plötsligt en provtur började hägra, drabbades jag av sällan skådad flit och iver i det här projektet. Framstegen följde slag i slag.

Direkt efter läbojen virade jag band på högersidan av styret:

 

Den dubbelhäftande tejpen med beige skyddsfolie är segelsömmartejpen jag nämnde i mitt förra bloginlägg. Sånär som på skyddsfolien är den till förväxling lik tejpen som är anbragd på insidan av greppbandet. Lindan avslutades precis vid ändarna av förstärkningen i mitten av styret. Det har den trevliga bieffekten att de snirkliga loggorna lämnas synliga. Det är inte riktigt autentiskt med vita gummigrepp på bromshandtagen, men det ser rätt så piffigt ut tillsammans med det vita greppbandet. Man känner nästan tvånget att skaffa vita cykelhandskar.

Bromskablarnas höljen kapades till samma längder som de ursprungliga. Bröderna Fåglum kan inte ha fel, eller? Kabeldragningen väckte omedelbart frågan om huruvida de skulle löpa framför eller bakom styrets tvärgående del. Återigen konsulterades Joakim Jakobsens bok, men även Ola Ritters biografi. Domen blev entydig. Hinault, Mercx, Ritter och grabbarna har alla bromskablar som är bakom styret. (Intelligenta bromskablar återstår att uppfinnas…) Jag noterar i förbifarten att Ritter hör till den lilla skaran som föredrar att bromsa framhjulet med höger bromsgrepp.

 

Vissa av läsarna kanske tycker limklämman i sista bilden ser bekant ut. Jo, den kommer därifrån, men köptes helt hederligt när den verkstaden lades ner.

Efter dagens sista ingrepp — trycka dit en tillräckligt lång sadelstolpe, montera sadeln ovanpå, tejpa över den töntiga texten på flaskan, och sätta dit flaskhållaren igen — dokumenterade jag slutresultatet:

done

Jag ställer mig personligen tveksam till om huruvida svarta räcersadelstolpar existerade i början av 80-talet. Bortsett från att vara en eventuell anakronism, funkar det eventuellt ganska bra tillsammans med den svarta sadeln. Jag har inte bestämt mig än. Tack vare att sadeln går ner ganska långt på sidorna, skyms det mesta av den anskrämliga designen av sadelstolpens övre ända.

Nu är det för sent för en provtur, så jag kollar upp den aktuella väderleksprognosen. Typiskt nog förutspås regn vareviga dag så djupt in i kristallkulan som meteorologerna kan se.